Follow Us On

Poradnik dla sportowca. Co w sporcie gwarantuje wysokie osiągnięcia?

Nie ma wątpliwości, że sport to zdrowie, dlatego konieczne jest promowanie i zachęcanie do jego uprawiania. W przypadku, gdy masz talent sportowy, warto iść w tym kierunku. Jednak co zrobić, aby zagwarantować sobie wysokie osiągnięcia?  Jak zmaksymalizować wyniki sportowe?

Specjalizacja w sporcie

Sport musi dawać szczęście – nie może być przykrym obowiązkiem. Już od najmłodszych lat udział w zróżnicowanych aktywnościach sportowych w formie zabawy może pozwolić odkryć, co sprawia Ci radość. Czas spędzony na treningach, rywalizacja, zawody itp. to czas, który powinien przynosić Ci pozytywne odczucia, nie będzie wyczerpywał Cię emocjonalnie ani męczył. Z biegiem czasu warto zastanowić się, jakie zajęcia dają Ci największą satysfakcję. Koncentracja na jednej dyscyplinie sportowej to szansa na uzyskanie wysoko rozwiniętych umiejętności w danej dziedzinie.

Pewność siebie kluczem do sukcesu

Wysoki poziom pewności siebie to klucz do sukcesu w każdym aspekcie życia. W sporcie wiara w swoje możliwość doda Ci skrzydeł, które mają znaczny wpływ na Twoje myśli i pozytywne nastawienie. Tym samym napotykane trudności i przeszkody mogą być szybko eliminowane, a umiejętności sportowe ciągłe udoskonalane.

Na sportową pewność siebie składa się:

  • wiara i zaufanie do swoich możliwości i umiejętności;
  • poczucie własnej skuteczności;
  • poczucie własnej wartości (ogólna samoocena).

To jak się czujesz i jak siebie postrzegasz, wpływa na Twoją koncentrację uwagi, pozytywne emocje i powodzenie Twoich działań. Pewność siebie pomaga radzić sobie w trudnych sytuacjach. Dodatkowo wsparcie ze strony innych osób np. trenera, rodziny, przyjaciół i autoregulacja (przygotowanie fizyczne, przygotowanie mentalne, sukcesy, doświadczenie itp.) wzmacniają ją.

Dieta a sport

Zbilansowana dieta to dla sportowca istotny element przygotowywania się do startów w zawodach. Najważniejsze zasadą jest dostarczanie do organizmu wymaganej ilość mikro- i makroelementów. Twoje posiłki muszą składać się z białka, tłuszczu i węglowodanów złożonych. Nie mogą być zbyt kaloryczne, aby nie powodować niepotrzebny wzrost masy czy ociężałość na treningach, ale również nie powinny być zbyt lekkie, ponieważ wówczas może dojść do spadku energii i zawrotów głowy. W diecie sportowca mogą pojawić się suplementy i probiotyki. Dzięki nim regeneracja po treningu przebywa łatwiej, zwiększa się wydolność, a układ odpornościowy lepiej pracuje.

Droga do osiągnięcia celu

Cele są ważne, motywują do działania. W sporcie poza celem istotny jest także droga do niego. Zwracanie uwagi na sukcesy na treningach, zdobywanie coraz lepszych umiejętności technicznych czy przekraczanie kolejnych granic wytrzymałości to elementy, na które musisz zwracać szczególną uwagę, gdyż kształtują Cię jako sportowca. Zawsze działaj konsekwentnie i z pełnym zaangażowaniem, a każdy start w zawodach traktuj jako szansę i cenną lekcję. W danym momencie z pewnością dasz z siebie wszystko, a wynik będzie odzwierciedleniem Twojej wielomiesięcznej pracy.

Podobne wpisy