Logo firmy na koszulce, post sponsorowany na Instagramie czy spot reklamowy na kanale YouTube… W świecie sportu wsparcie sponsora jest bardzo ważne. Tak pozyskany partner biznesowy wspiera finansowo, wychowuje i ma realny wpływ budowę społecznie zaangażowanego biznesu. Znalezienie sponsora jest jednak trudne. Jak to zrobić? Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Z kim chcesz współpracować?
Mimo że na rynku istnieje wiele firm, wbrew pozorom nie wszystkie mogą być sponsorami, z którymi sportowiec chce być utożsamiany. Warto na początek zadać sobie pytanie, z kim chcesz współpracować. Nie muszą to być wyłącznie instytucje, które związane są z aktywnością fizyczną. Poleca się nawiązać relacje także z firmami zajmującymi się innymi dziedzinami. Na pewno już na początku trzeba przekreślić marki promujące wartości niesportowe i niezgodne z Twoimi przekonaniami.
W pierwszej kolejności należy przeanalizować swoje kontakty. Może ktoś z rodziny lub ze znajomych mógłby pomóc? Może sam stałby się sponsorem? Sponsoring to korzyści dla obu stron współpracy, dlatego warto w najbliższym środowisku podpytać o takie możliwości. Poza tym zidentyfikuj firmy, które mogą być zainteresowane Twoją osobą i zbuduj ich bazę z kontaktami. Dzięki temu będzie Ci łatwiej orientować się w Twoich poczynaniach.
Jak stworzyć ofertę dla sponsora?
Podczas tworzenia oferty w dużej mierze skoncentruj się na swoim potencjale. Opisując sukcesy sportowe i osiągnięcia oraz pokazując swoje mocne strony, wzbudzisz zainteresowanie. Ważne jest także ukazanie np. ilości wejść na Twoją stronę internetową, liczby fanów na Facebooku czy Instagramie, wzmianek w prasie. Takie parametry zasięgu do odbiorców stanowią o wartości, jaką możesz przynieść sponsorowi. Z pewnością trzeba wspomnieć o planach promocyjnych i innych korzyściach płynących ze współpracy z partnerem. Dodatkowo można zasugerować, czego oczekujemy od współpracy.
Zaangażuj się we współpracę
Po odpowiedzi na maila czas umówić się na pierwsze spotkanie. Jest to okazja do poznania wzajemnych oczekiwań, możliwości i warunków. Jest to moment, w którym jeszcze raz możesz zaprezentować swoje walory i pokazać, jakie korzyści sponsor uzyska. Do każdej firmy należy podchodzić indywidualnie, gdyż będą się różnić wielkością czy budżetem. Przedstawiciel marki widząc Twoje zaangażowanie, na pewno będzie pozytywnie zaskoczony, a to może wpłynąć na Wasze kontakty. Po podpisaniu umowy dbaj o relację ze sponsorem, komunikuj się z nim i konsultuje projekty. Realizuj świadczenia, do których się zobowiązałeś. Pamiętaj, że często współprace sponsorskie opiewające na miliony złotych, początkowo miały o wiele niższe wartości.
W przypadku odmowy lub braku odpowiedzi na naszą ofertę nie wolno się poddawać. Nie wszystkie firmy mają obowiązek sponsorować sportowców, więc nie można się zrażać. Kluczem do sukcesu jest wytrwałość – nawet jeśli dana marka odrzuci propozycję, to zawsze istnieje szansa, że do niej ponownie wróci za jakiś czas.